KONTAKT

Telefon: + 420 / 722 002 003

E-mail: jakub@pacanda.cz

© 2019 | Jakub Pacanda

• Jakub Pacanda

Recenze na knihu: Ropa (Příručka pro začátečníky)

Na tvorbu Václav Smila (kanadského vědce českého původu), jsem narazil díky třídílnému seriálu V Billově Mozku <Dekódování Billa Gatese>. O postřehy k tomuto dokumentu jsem se podělil před týdnem v tomto článku.

První dílo, které jsem od tohoto autora přečetl je Ropa: Průvodce pro začátečníky. Knihu jsem dostal jako dárek k Vánocům a jak jsem již psal ve své recenzi na Databázi knih, není to vůbec jednoduché čtení, což jsem upřímně od knihy ani nečekal.

Kniha je plná čísel, dat a grafů, což s velkou pravděpodobností mnoho čtenářů odradí. Já si ovšem řekl, že přečtu veškeré Smilovi knihy právě kvůli tomu, abych si rozšířil horizonty, které jsou mi velice vzdálené. Témata, o kterých Václav píše mi vůbec nic neříkají a možná je to právě ten důvod, proč právě on získal mou pozornost. Opět ve mě probudil toho věčně zvědavého snílka.

Tři hlavní myšlenky, které si z knihy odnáším

1) Obava, že svět zkrachuje v momentě, kdy přijdeme o ropu, je s velkou pravděpodobností nesmysl. Lidé měli podobnou obavu už v době, kdy bylo uhlí nepostradatelným palivem industrializace 19. století. Globální přechod od uhlí k uhlovodíkům akceleroval v průběhu šedesátých let 20. století. Rok 1962 byl prvním rokem, kdy uhlí poskytlo méně než polovinu světové primární energie.

2) Seznámil jsem se skratkou HDI (Human Development Index). Index lidského rozvoje posuzuje tři hlavní ukazatele: očekávanou délku života při narození, míru gramotnosti dospělých a kombinovaný hrubý poměr přijetí k primárnímu až terciárnímu vzdělávání a HDP na hlavu vyjádřený v dolarové paritě kupní síly. Tato jednoduchá zkratka dobře poslouží jako indikátor relativní úspěšnosti země a prozrazuje, že žádná ze zemí Středního východu bohatých na ropu si nevede dobře.

3) Věci, které se na první pohled mohou zdát složité (třeba grafy, čísla a data) mohou být nakonec i docela zábavné a velice zajímavé. Když si dokážu pěstovat chuť danou záležitost pochopit a zůstávám zvídavým, pak jde i čtení takových knih celkem snadno. Chytrý člověk podle mého subjektivního názoru není ten, co je vzdělaný a naučený ze školy, ale ten, co si po celý život rozšiřuje své horizonty a umí věci spojovat do souvislostí. Ezotericky řečeno -pozorovat.

Pokud se vám můj článek líbí a rádi podobná témata rozebíráte se stejně smýšlejícími lidmi, můžete se přidat do mé digitální klubovny.

8 zobrazení